It´s Machu Picchu-time!!!

Ellow allemaal,

Zoals de titel al zegt, hebben we op moment van schrijven met spijt in het hart al moeten afscheid nemen van het ongelooflijk prachtige Machu Picchu. Maar eerst even beschrijven wat we allemaal in Cusco gedaan hebben.

De eerste dag in Cusco was jammer genoeg een gigantische off-day voor ons beiden. De nachtbus van Arequipa naar Cusco (10uur) was slopend geweest en daarbij kwamen nog wat kwaaltjes kijken die we u maar gaan besparen. Kortom, niet veel gedaan buiten in bed liggen en savonds gaan eten dicht bij onze hostel.

De volgende dag ging het al iets beter en zijn we vol goede moed begonnen aan onze stadswandeling, rechtstreeks geplukt uit de Lonely Planet (Mercu Tine en Bart!). Cusco is een hele mooie stad met koloniale gebouwen en heerlijke plazas, maar verliest zijn charmes door het aanhoudend gejengel van verkopers die je iets aan willen smeren (van tours tot massages...). Niet gezeverd, we zijn gestopt met tellen na 23 "No gracias" en we waren nog maar halfweg de plaza del armas!
We hebben ons toch laten overhalen om voor 15 sol een toer mee te doen langs de 5 belangrijkste ruines nabij Cusco. Hiervan was Saqsaywaman (ook uit te spreken als "Sexy Woman") de spectaculairste, Een gigantische tempel met stenen tot 135 ton (Annelies leek kleiner dan ooit) die perfect in elkaar pasten. De spanjaarden waren jammer genoeg niet zo onder de indruk en hebben tot 80% afgebroken om hun koloniale kathedralen, kerken en huizen te bouwen. De zwaarste stenen hebben ze maar laten liggen, welk goed was voor onze foto's, bedankt!!!

De laatste dag in Cusco hebben we gespendeerd aan rondslenteren, geld proberen af te halen (de eeuwige tijdverschijterij...), winkelen, museum bezocht en onze Machu Picchu toer geboekt, dewelke goedkoper bleek dan ooit (120$ voor Marijn en 98$ voor het pseudo-studentje). Voor dit geld konden we het zelf niet geregeld krijgen.
Volgende ochtend zijn we naar Ollantaytambo gegaan om de ruines te bezoeken in de prachtige "Sacred Valley". Dit is waar de machtige, maar ook laatste, Manco inca is moeten vluchten voor de Spanjaarden. Het is een heel complex uitgestrekt over het hele dal en omliggende bergtoppen met tempels, huizen, watersystemen, landbouwterassen, gebouwen voor graanopslag, ... Deze laatste was gratis te bezichtigen: hoog op een steile berg en vrij moeilijk te bereiken. Annelies heeft haar hoogtevrees nog maar eens moeten overwinnen, maar het was weer de moeite waard!

De ochtend erna kwamen ze ons oppikken op het kleine marktje om zo verder te gaan naar Aguas Calientes, het kleine toeristische dorpje waar iedereen verzamelt om de bus naar Machu Picchu te nemen. Het was een zeer hobbelige 4 uur durende rit door grote bergpassen en bossen, die we bij nader inzien toch liever met de extreem dure trein gedaan hadden. Eens aangekomen, konden we genieten van een 2 uur durende tocht door het oerwoud langs het treinspoor, welk prachtige uitzichten had en een eerste blik gaf op de Machu Picchu berg.

In Aguas Calientes aangekomen, leek alles mis te lopen:

• onze groep werd helemaal verspreid over verschillende hostels
  • we moesten onze passen afgeven om de ticketten te boeken (hier waren we niet happig op)
  • het avond eten trok op niks
  • bleek dat Annelies toch niet de studentenkorting had aangezien ze boven de 25 jaar is en dus 22$ moest bijbetalen hoewel dit allemaal al eens in Cusco besproken was
  • het hostel was verschrikkelijk waar de lakens stonken naar zweetvoeten en als we ons raampje van enkele milimeter dik open deden, stonden we oog in oog met bouwvakkers die tot 23u werkten met lokale salsa op de achtergrond natuurlijk.

Allemaal verschrikkelijk eigenlijk en we hoopten dat dit alles een van onze hoogtepunten van de reis niet zou verbrodden...

Na een korte nacht, moesten we om 5.30 de bus nemen om de zonsopgang op Machu Picchu te kunnen bewonderen. Helaas moesten we wachten op de gids, die pas om 6u20 ter plaatse was, en de zon dus al een tiental minuten boven het gebergte uit kwam piepen. Misschien klinkt het raar na alles wat we hier neergeschreven hebben, maar alle slechte ervaringen en woedeopkroppingen waren in 1 opslag vergeten toen we het prachtige complex aanschouwden. Geen woorden meer, maar foto's. Tot nu toe, de topper van onze reis, alleen jammer van de organisatie...
We zijn dan naar de Sungate gewandeld die nog eens 400m boven machu picchu zelf ligt, wat toch nog 1u klimmen was, maar we waren wel blij dat we er geweest waren. Dit leverde ons nog ongeveer 100 extra fotos op naast de 200 die we al hadden.
IMG_1040_640x480.jpgIMG_1049_360x480.jpgIMG_1058_640x480.jpgIMG_1061_640x480.jpgIMG_1070_640x480.jpgIMG_1077_640x480.jpgIMG_1089_640x480.jpg

We besloten dan de berg af te wandelen dus zijn we 2000 trappen afgewandeld terwijl we ons afvroegen hoe dat iemand die ooit kunt opwandelen!!!
Tegen de middag moesten we dan terug met de trein en met de bus. Klein probleem... Onze organisatie had ook niet voor voldoende bussen gezorgd. Na 30 minuten van hevig overleg hebben ze ons in een extreem heet, overvol busje gestoken voor 6 verschrikkelijke uren van bobbelweg terug naar Cusco. We zijn nog nooit zo blij geweest om uit een busje te kunnen stappen als toen!!!

Om 10u hebben we dan terug de nachtbus genomen naar Puno die ons afzetten om 5u deze morgen. Aangezien we al van half 5 de vorige morgen wakker waren was onze eerste prioriteit douchen en slapen en dat hebben we dan ook gedaan. Schandalig, maar we hebben van 6u tot 12u in ons bed gelegen!!! Zalig!!!!
Deze namiddag zijn we dan uitstappen gaan boeken voor morgen en hebben we wat inkopen gedaan die je kan bewonderen op de onderstaande foto!

Balans:
+: Alle kwaaltjes zijn voorbij en Machu picchu is echt zo mooi als iedereen zegt, dat is niet overdreven!!!
-: Neem nooit de Auto naar Machu picchu, maar spendeer liever 100 dollar meer!

Geplaatst door Marijn_Annelies 12:49 Gearchiveerd in Peru Tagged cusco_machu picchu_puno Reacties (5)

Als je de top ziet, ben je er nog lang niet!!!!

Hoi iedereen,

Vandaag onze laatste dag Arequipa en als alles goed gaat zitten we deze avond op de bus naar Cuzco.

Nadat we onze vorige blog geschreven hebben, hebben we de rest van de zondag een rustdag gehouden. We zijn op de Plaza del Armas gaan zitten in het heerlijk zonnetje, Marijn heeft wat bijgeslapen en Annelies heeft een boekje gelezen.

De volgende dag zijn we eerst met Marieke gaan informeren voor een tour in de Colca Canyon. Na een 3 tal operaters te hebben bezocht, hadden we toch maar besloten om een tour van 3 dagen en 2 nachten te doen. Ze waarschuwden ons wel dat het een stevige hike zou worden, maar Marijn heeft Annelies er toch van kunnen overtuigen, wat zou hij hier later spijt van krijgen!!!! ;-).

Deze dag hebben we nog een klooster bezocht en het museum van Juanita, de inca mummie die gevonden is op een vulkaan waaraan ze geofferd werd. Afsluiten van de dag hebben we gedaan met het eten van Cuy Fritos (Cavia met weinig en smaakloos vlees voor veel geld), Alpaca in looksaus en een biertje.
IMG_0655_320x240.jpgIMG_0666_320x240.jpgIMG_0680_320x240.jpgIMG_0695_320x240.jpgIMG_0706_320x240.jpgIMG_0708_320x240.jpg

Dinsdagnacht om 3uur kwamen ze ons aan het hostel halen om de tocht te starten. Nadat de hele groep was opgepikt, zijn we gaan ontbijten, een mager ontbijt voor wat ons te wachten stond...
De eerste halte was het uitkijkpunt voor de machtige condors. We konden de hoogte hier al goed voelen (+-3500m), maar onze pilletjes werkten goed, onze conditie daarentegen niet :-). Alsof ze er voor opgeleid waren, circelden 4 condors boven onze hoofden op 4meter afstand. Ze op foto krijgen was een iets moeilijkere opgave.

Tegen half 11 waren we aan het vertrekpunt van onze hike gearriveerd. Een 3 uur durende afdaling in de Colcavallei stond ons te wachten, een ware hel in de bloedhete zon!!! We hebben een hoogte van 1km afgedaald op een afstand van 8km. Onze gids zei dat dit de slechtste periode is om de tocht te doen aangezien enkele factoren zoals stof, vallende rotsen en de hitte het bemoeilijkten. Daarbij kwam nog dat het pad vlak naast de ravijn lag welk voor mensen met hoogtevrees het er niet aangenamer op maakte! Gelukkig waren we met een goede groep waarvan we vooral met 3 Nederlanders (Marieke, Sandra en Gerdine) een hecht kliekje vormden die elkaar steeds aanmoedigden.
Eens aangekomen hadden we een vrije namiddag die we volledig benut hebben met rusten en slapen. De overnachting bij de lokale bevolking was basic maar super!

Dag 2 zouden we 4 uur vlak wandelen, maar al snel hadden we door dat het een heel dagje Peruviaans vlak zou worden. Het was uiteindelijk de minst zware wandeling van de tocht, maar steeds weer bleek het eindpunt verder te liggen dan je dacht. We hebben in de Oase van Sangalle overnacht, die we al 1uur op voorhand in de smiezen hadden, maar steeds leek weg te lopen... :-). Alweer hadden we een hele namiddag platte rust, die we zeker nodig hadden. Het idylische zwembad hielp ons de spierpijn te vergeten.

Op de derde dag moesten we natuurlijk weer uit de vallei geraken, en dus terug 1km stijgen op 6km afstand. Dit was dan meteen het zwaarste onderdeel van onze tocht. We hadden ondertussen ook al door dat de Belgisch-Nederlandse alliantie het meest plezier maakte, maar toch steeds achterop bengelde. Hierdoor besloten we om met ons groepje wat vroeger te vertrekken dan de hoofdgroep met gids, dwz: 4 uur smorgens ipv 5uur!!! Een hele geruststelling voor Annelies aangezien ze dacht dat ze er nooit binnen de tijd (4uur) zou geraken.
Uiteindelijk zijn we pas om half 5 kunnen beginnen aan onze klimtocht wegens vallende rotsen (en in de pikkedonker is dit vrij akelig!!). Dankzij de steun van de gids en aanmoedigingen van ons groepje, zijn we er allemaal in 3.5uur geraakt!!!!
IMG_0817_180x240.jpgIMG_0819_320x240.jpgIMG_0829_320x240.jpgIMG_0830_320x240.jpg

Eens boven aangekomen, zijn we gaan ontbijten en hebben we onze bustocht terug naar Arequipa aangevangen. Op deze terugweg hebben we nog enkele stops gemaakt bij de lamas, alpacas, heet waterbronnen en uitzichtpunten, maar dit alles kon ons jammer genoeg nog weinig boeien wegens uitputting. Historisch was wel de aangename stilte in de bus, nu weet ik hoe ik Annelies moet stil krijgen. Zelfs antwoorden was er meestal te veel aan! :-)

Balans:
+ :Onvergetelijke, grensverleggende tocht, lekker eten, prachtige natuur, hoe primitief ook het waren zalige douches, en niet te vergeten de nieuwe vrienden de we hebben ontmoet!
- : Zoveel spierpijn dat zelfs een bejaarde in een rollatorke ons met gemak voorbij steekt, en heel wat maag-darm problemen maar is al aan de betere hand, geen trektocht naar Machu Picchu meer voor ons!

PS: We hebben al veel gebruik gemaakt van alle coole cadeaus die we gekregen hebben, waaronder:

• Koeken
  • Dextro
  • zalfkes
  • pleisters
  • het legendarische SAS boek!!!
  • Compeet

en nog veeeeel andere dingen, Mercikes!!!

Geplaatst door Marijn_Annelies 3:36 Gearchiveerd in Peru Tagged arequipa_colca canyon_chivay Reacties (8)

Week 1: Peru

Hoi iedereen,

We zijn weer terug!!! Het heeft even geduurd maar we zijn ook heel wat ervaringen rijker, en alleen maar positieve!!! Dus zet jullie effe neer, neem iets om te drinken, en relax zoals wij 3 maanden ;-).

Zoals jullie vorige keer konden lezen, hebben we op onze eerste dag in Lima heel wat rondgeslenterd. Wat we vergeten zijn te melden was dat we Iglesias de San Francisco bezocht hebben en de gids ons daar trots vertelde dat ze een collectie schilderijen hadden van, jawel, onze goede vriend Pieter Paul Rubens!! 24 uur reistijd achter de rug om Rubens te zien, ironie oh ironie!

Op onze tweede dag in Lima hebben we 3 dingen gedaan. Als eerste zijn we Huaca Pucllana ruines gaan bezoeken. Dit zijn overblijfselen van de Lima cultuur uit 300AD, die in de loop van de jaren verscheidene keren zijn veroverd door andere culturen, waaronder de bevreesde Wari-cultuur. Daar heeft Annelies ook onze eerste colibri gespot, niet goed op foto, wel op film!
IMG_0161_320x240.jpgIMG_0154_320x240.jpgIMG_0152_320x240.jpgIMG_0132_320x240.jpg
Als tweede zijn we naar het Museo del oro y Armas geweest, een ideetje van Marijn => wapens en goud (een dure bedoening dus ;-)) maar wel zeer de moeite waard! Zo waren er wapens te bezichtigen van Samoerai tot Hitler en van Recente generaal-uitrustingen tot speren van oud-Afrikaanse stammen. Daarnaast was er een uitgebreide collectie van gouden sierraden waar Annelies maar al te graag iets uit wou kiezen ;-).
Last but not least zijn we tegen avondval naar Parque de la Reserva gegaan om een prachtige fonteinenshow te bewonderen!!! Dit valt niet te beschrijven met woorden, dus bekijk de foto's. Dit is een ECHTE aanrader.
IMG_0195_320x240.jpgIMG_0206_180x240.jpgIMG_0214_320x240.jpgIMG_0225_320x240.jpgIMG_0229_320x240.jpg
Alles bijeen was onze Lima/Miraflores ervaring super goed en heel gezellig met alle parken en perkjes langs de weg. We hebben ook nog iets heel speciaals meegemaakt; Op 1 dag heeft het hier geregend, mistig geweest en de zon geschenen. Aangezien het slechts enkele milimeters per jaar regent (ja we denken aan verhuizen ;-) en er gedurende 8 maand een dikke mist hangt boven Lima (Garua) is dit toch wel een zeer uitzonderlijke gebeurtenis.

Onze volgende halte met Cruz del Sur was Paracas. Hier hebben we een tour gedaan door het natuurreservaat waar het vrij koud was hoewel het woestijn was. Mooie kliffen en stranden gezien, om daarna lekkere zeevruchten te eten in een verlaten restaurantje.
IMG_0255_320x240.jpgIMG_0263_320x240.jpgIMG_0266_320x240.jpg90_IMG_0290_320x240.jpgIMG_0315_320x240.jpgIMG_0331_320x240.jpg
We hebben een onvergetelijke nacht beleefd in de gezelligste container ooit, maar dus ook niet duur ;-). De hostelkeeper Alberto was een voorbeeld voor alle uitbaters!

De volgende morgen hebben we om 8u een boottocht gedaan naar Islas Ballestas = vogelstronteiland ;-). Hier zaten 400.000 vogels waaronder pelikanen, en daarnaast ook zeeleeuwen en dolfijnen. Ook hebben we de Candelar gezien, waarvan de afkomst nog steeds onbekend is.

Dezelfde dag namen we de bus naar Ica. Aan het busstation ontmoetten we Nando, een fijne taxichauffeur die de hele dag voor een appel en een ei met ons rondgecrossed heeft. Eerst hebben we een winery bezocht waar pisco gemaakt wordt en hebben we mogen proeven, maar niets gaat boven een goeie single malt natuurlijk ;-).
Daarna zijn we gaan sandboarden en buggy rijden in de zandduinen van Huacachina, een lagune midden in de woestijn. Een heel avontuurlijk dagje waarna we om 9u als een blok in slaap zijn gevallen in ons hotelletje.
IMG_0436_320x240.jpgIMG_0460_320x240.jpgIMG_0451_320x240.jpgIMG_0496_320x240.jpgIMG_0492_320x240.jpg

De volgende dag zijn we doorgereisd naar Nazca. Geen vliegtuig voor ons om de lijnen te zien: te winderig, te misselijk, te duur ;-). Het alternatief was veel beter! Een tour naar:

• een uitkijktoren waar je 2 nazcafiguren kon zien (de handen en de boom) die eigenlijk veel kleiner zijn dan we dachten, maar wel spectaculair.

• het museum van Maria Reich, die heel haar leven gespendeerd heeft om het ontstaan te achterhalen en de lijnen op te meten en in kaart te brengen
  • Daarna zijn we de Aquaducten van de Nazcacultuur (400AD) gaan bezoeken die nog steeds gebruikt worden: een prachtige oase in de woestijn!

• Als laatste de Cahuachi tempels, ook van de Nazca-cultuur, die ze nog steeds aan het opgraven zijn. Er zijn nu 2 tempels te zien, en er zitten er nog steeds 30 onder het woestijnzand. Wie wil, breng uw schupke maar mee...

`s avonds namen we de nachtbus naar Arequipa, waar we nu net zijn aangekomen en in ons hostel zitten te wachten tot we in de kamer mogen, en dat is nu. Eindelijk douchen, dus we gaan afronden!

Balans:
+ : Het gaat dus super goed met ons, we amuseren ons rot, iedereen is enorm vriendelijk en we komen steeds hollanders tegen (die vind ge ook overal eh... ;-)
- : Tintelende handen van de Diamox (pillen tegen hoogteziekte) en de lijfgeur begint stilletjes aan afgrijselijk te worden ;-)

En als laatste, Marijn heeft zich ontpopt tot iets tussen Crockodile Dundee en Indiana Jones, dus voor de mensen die denken dat het hier gevaarlijk is => Marijn schrikt ze wel af!!!!

Hasta luego!!!!

Geplaatst door Marijn_Annelies 4:48 Gearchiveerd in Peru Tagged arequipa_nazca_paracas_lima Reacties (3)

team cool vs los banditos 1-0

overcast 17 °C

Hey iedereen,

Onze eerste dag in Lima zit er op en uitgeput maar voldaan zitten we nu achter de pc met nog steeds al onze documenten en geld!

Aangezien we erg slecht eten hadden gekregen op het vliegtuig en GEEEN films (geen Iberia meer voor ons), waren we uitgehongerd deze morgen en dus stonden we stipt om half 9 klaar om te kunnen ontbijten. Maar... we waren niet alleen! Een meisje van onze leeftijd kwam aan de tafel zitten en toen we vroegen in het Engels vanwaar ze was, antwoordde ze heel vrolijk: Holland! Dit was een erg fijne verrassing. Toen kwamen er nog 2 meisjes bij die van Duitsland bleken te zijn en plotseling leek Zuid-Amerika ver te zoeken.

Samen met Marieke (van Holland) hebben we het oud stadsgedeeldte bezocht, dat wel de moeite was, maar na 1 dag hebben we het gevoel dat we het gezien hebben. We hebben onze bustickets voor Paracas al vastgelegd voor overmorgen dus we zijn op ons voorwerk!
IMG_0055_320x240.jpgIMG_0057_320x240.jpgIMG_0083_320x240.jpgIMG_0092_320x240.jpg

We zijn gaan eten in een gezellig restaurantje ergens buiten het centrum en ik heb de beste tortilla van mijn leven gegeten en Marijn zijn eerste Pisco Sour achter de kiezen.

Daarna hebben we ·s avonds nog een grote kustwandeling gedaan en ons volledig laten gaan in een ongelooflijk in de rotsen gebouwd winkelcentrum (Larcomar) waar Marijn een vanilleijs gegeten heeft met alle vetzakkerij erop die er is ( chocoladesaus, nootjes, brownie, slagroom en caramel) en ik een chocolade Volcano (oh jawel het was ne moelleux).

Morgen gaan we Miraflores verkennen te voet aangezien dit de wijk is waar ons hotel ligt.

Kortom: De eerste kilo is er bij, de eerste blaar is gelopen! Ons avontuur is officieel begonnen!!!!

Groetjes uit Lima!

Marijn en Annelies

Geplaatst door Marijn_Annelies 21:22 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Klaar voor vertrek!

rain 9 °C

Alles gepakt en juist de muziek nog in orde gebracht. Nu kunne we echt vertrekken!!!
Hoewel we jullie allemaal verschrikkelijk gaan missen, kunne we toch nie wachten om over 8u30 in de vlieger te stappen!

Hold tide, it's gonna be rough ride!!
Tot over 3 maanden allemaal!

Adios amigos,
Annelies en Marijn

Geplaatst door Marijn_Annelies 16:36 Gearchiveerd in België Reacties (0)