First we take Peru, than we take Boliviaaa!

Bekijk 2013 Zuid Amerika op Marijn_Annelies's reiskaart.

Hoi allemaal,

Weer een weekje geleden en ondertussen hebben we Peru achter ons gelaten om een nieuw avontuur te beginnen in Bolivia. Deze blog zullen we beginnen met onze laatste dag in Puno en tevens Peru te beschrijven.

In Puno is niet veel meer te beleven dan het Titicaca meer, en daar hebben we dan ook een hele dag een uitstap naar gedaan. We hebben 2 eilanden bezocht met toch wel de traagste boot ter wereld. Het eerste was 1 van de rieteilanden (Uros) dat wel mooi was en compleet aan de verwachtingen voldeed, maar heel toeristisch. Tegen forse betaling mochten we ook rondvaren met een rietboot, welk op 15 minuten gedaan was en in ruil mochten we ook in hun huisjes kijken.
Op het tweede eiland, Taquile, stond ons weer een fikse wandeling bergop te wachten die weer vrij zwaar was wegens de hoogte (4000m). Eens boven aangekomen was het uitzicht ook wel de moeite en hier hebben we een forelletje gegeten.
IMG_1128_640x480.jpgIMG_1131_640x480.jpgIMG_1148_640x480.jpgIMG_1165_640x480.jpg

Op zondag verlieten we na exact 3 weken Peru en staken we de grens over met Bolivie. Dit is letterlijk te nemen want we moesten de grens overwandelen met alle stempels van dien. De bus had als eindhalte Copacabana (de enige kust voor de Bolivianen), maar al snel bleek dat hier niets te beleven viel. Dus hebben we maar snel de boot genomen naar het idyllische Isla del Sol, waar volgens de Inca legende de zon geboren is.
Na opnieuw een stevige klim vonden we een klein maar gezellig hostelletje boven op de berg. Ons gehijg was het enige wat we hoorden, er zijn namelijk geen auto's op het eiland, enkel ezels! Heerlijk genieten van de stilte en de prachtige uitzichten. Eindelijk eens vakantie... ;-D. We hebben niets anders meer gedaan die dag, dan enkel wat rondgewandeld in het bos, waar tot onze grootste verrassing het beste restaurant van Bolivia (en ook Peru) uit het niets verscheen: Las Velas. Met de beste zonsondergang van het hele eiland en kleine maar heerlijke menu (filet mignon met wijnsaus en king fish en verse groentjes met puree), kunnen we deze plek bombarderen tot de top 3 van onze reis! Geen elektriciteit, dus bij kaarslicht gegeten, zaaaaalig!!!
IMG_1220_640x480.jpgIMG_1191_640x480.jpgIMG_1222_640x480.jpgIMG_1225_640x480.jpg

Volgende ochtend zijn we veel te laat opgestaan waardoor we onze boot gemist hebben, maar toch besloten om naar het noordelijk deel van het eiland te wandelen. Dit was een 3 uur durende aangename tocht naar de inca-ruines. In het terugkomen besloten we het pad langs het strand te nemen maar deze beslissing zou ons zuur opbreken aangezien we verloren zijn gelopen en onze wandeling zo opnieuw weer een helse tocht werd van ongeveer 20km zonder eten. Gelukkig was er s'avonds weer Las Velas waar weer beloofd werd om geen wandeltochten meer te ondernemen gedurende onze reis :-).

Onze volgende halte was La Paz die in schril contrast stond met onze vorige trekpleister. Zoals te verwachten was van een hoofdstad, veel verkeer, mensen, toeters, lelijke gebouwen, kortom geen plaats om lang te blijven. Gelukkig was ons hostel (Republica) een oase van rust. Het goed onderhouden oude koloniale gebouw was de woning van de minister president van Bolivia in 1904. Waar we ons een kriek mee gelachen hebben is met de zebra's op straat. Zebrapaden in de steden worden compleet genegeerd, dus heeft de overheid het lumineuze idee gehad om dolenthousiaste zebra's op straat te zetten om het verkeer te regelen. Hilarisch, en het werkt!

Op woensdag wilden we de stad gaan verkennen via Blue walking toer die je gratis wegwijs maakt in de stad, maar jammer genoeg hebben we de gids nooit gevonden. Dan maar op ons eentje en de Lonely Planet! We zijn dan ook een tour agency gaan opzoeken om ons een tour te boeken naar Tiawanaku, een tempel gebouwd door een beschaving die 3000 jaar bestaan heeft maar in 1200AD plots van de aardbol verdween.
IMG_1303_640x480.jpgIMG_1309_640x480.jpgIMG_1311_640x480.jpgIMG_1333_640x480.jpg

Ook de Uyuni tour en de bus naar Sucre hebben we dan maar laten plannen. Omdat we zo snel beslist hadden, heeft het agentschap ons ferm int zak gezet, maar dit hebben ze geweten! Na veel geklaag en gezaag hebben ze toch wat geld terug gegeven, maar we hadden nu echt onze buik vol van La Paz!

Van donderdag op vrijdag hebben we de nachtbus genomen naar Sucre, een 14 uur durende rit die de chauffeur prachtig gereduceerd heeft tot 12u! Bussen in Bolivia blijken zich dus niet zo goed aan de regels te houden als in Peru, niets kan momenteel op tegen Cruz del Sur!

'S ochtends in Surce aangekomen was het een helse karwei om een slaapplaats te vinden, maar uiteindelijk vonden we dankzij onze nieuwe spaans-ierse vrienden een super prachtig hostelletje Pachamama voor geen geld: 9euro per nacht :-). Geen tijd om bij te slapen, want Sucre is veel te mooi! Na een zalig doucheke zijn we het centrum in getrokken om te ontbijten (La taverna is bangelijk!!!) en de stad te verkennen.

Om half 3 hebben we de DINOBUS genomen, een ideetje van Marijn om de dino-voetafdrukken gaan te bekijken in het dino-museum, 5km van Sucre. Het leek een beetje voor kinderen (onze Cas en Feie zouden zich kostelijk geamuseerd hebben ;-)), maar voor ons was ook een leerrijke, hilarische bedoening. Naast de levensechte dino's was er een verticale muur van 1000m breed op 200m hoog te zien die 50jaar geleden uitgegraven was door een leemmijn. Deze laatste had zijn activiteiten moeten stoppen. Na 26jaar van erosie zijn de 68miljoen jaar oude voetstappen van de dino's tevoorschijn gekomen. In de dino-tijd lag de grond natuurlijk horizontaal aan de kust, maar door tectonische activiteit is het een verticale muur geworden die 3000meter gestegen is. Van de dino's die er gewandeld hebben, hebben ze dan de levensechte exemplaren in het park gezet.
IMG_1354_640x480.jpg270_IMG_1383_640x480.jpgIMG_1373_640x480.jpgIMG_1371_640x480.jpgIMG_1351_640x480.jpg
De rest van de avond hebben we echt vakantie gehouden en wat gaan drinken en eten in de lokale barretjes.

Aangezien we nu niet meer zo hoog zitten, hebben we deze nacht schitterend geslapen! Dit was weer even geleden dat we 11uur aan een stuk geknord hebben. Helemaal terug op en top zijn vandaag gaan eten in de plaatselijke markt (voor Belgische normen is het wat goor en chaotisch, maar wel heeeeerlijk) en heeft Marijn zicht compleet laten gaan in zijn fruitslaatje voor nog geen euro!!!
IMG_1407_800x600.jpgIMG_1404_800x600.jpgIMG_1395_800x600.jpgIMG_1394_450x600.jpgIMG_1390_800x600.jpg

Vandaag nog wat musea bezoeken en wat schaken in de coole patio van ons hostelletje!

Hasta Luego amigos!!!

Balans
+: Peru is een heel mooi land met veel variatie, echt een aanrader voor iedereen! Maar we zullen iedereen gerust stellen: het is er niet tof genoeg om te blijven wonen ;-). Bolivia is ons al geweldig aan het bevallen!
-: Al een maand om :-(, Bolivianen en Peruvianen nijgen nogal te liegen voor geld, de bussen zullen wat minder aangenaam zijn in Bolivia.

Geplaatst door Marijn_Annelies 7:11 Gearchiveerd in Bolivia Tagged del puno_isla sol_copacobana_la paz_sucre

Reacties

Liefste Marijn en Annelies, hier een boodschap van Cas. Letterlijk vertaald!
Kom maar vlug terug naar huis, we vinden het fijn dat jullie ons een berichtje hebben gestuurd, we zijn jullie vrienden nog. ;-)
Ik vond de dino's heel mooi, bedankt om de foto's te sturen. Wij gaan voor jullie ook speelgoed aan sinterklaas vragen. Dikke kus Cas xxx

door katrijnvanhoudt

Bericht van ons :-),

Fijn te lezen dat jullie avontuur nog steeds zeer vlot verloopt! Mooie, indrukwekkende foto's! De kids beginnen jullie nu echt wel te missen hoor! Elke keer we langs buromas rijden hebben we twee teleurgestelde jongens in de auto. Ze zijn nog altijd niet terug want de auto's zijn niet thuis ;-). Amuseer jullie maar goed ginder, wij gaan direct naar congo-kermis vertrekken. Dikke kussen xxx

Dag Marijntje en Annelies,

Wij hebben juist jullie foto's bekeken.
We zijn toch wel jaloers! Het ziet er daar heel mooi uit.
Kom gezond en wel terug.
Amuseer jullie nog!

Moeke en Vake.
Ps: voor ons vake mocht ge ook zo'n lekkere cavia meebrengen ;)

door Moeke en Vake

ooooh super schattig bericht van ons Casje ;-), hij is helemaal into digital nu, en wrsl nog laat voor zijne leeftijd tegenwoordig :-). Eerste jaar da we Congo kermis moeten missen deju, en ik kan nog zo goe eendjes visse :-). Annelies vond het ook al zo jammer! We hebben gistere een super grote volle maan achter ne grote vulkaan zien verschijnen, als mijn berichtjes naar de mannekes nu nie aankomen dan is de directe verbinding toch serieus kapot zenne :-).

We missen iedereen superhard en ik hoop dat jullie ons nog gaan herkennen want we zijn alletwee superhard aant afpellen van de zon (beetje goor eigelijk...).

Vake, ik vind dat ge niks mist met zone cavia zenne. Ne filet mignon of ne chateau brian smaakt nog altijd veel beter en daar hebbe wij bourgondiers toch tenminste mee gegeten ;-). Merci voor jullie berichtje, we gaan ons zeker goed gade slaan en zorgen dat we alles heelhuids in eigen persoon gaan kunnen vertellen over 2 maand!!

Nu rap nog ne nieuwe blog schrijven ;-)