rock me armadillo!!

Bekijk 2013 Zuid Amerika op Marijn_Annelies's reiskaart.

Hey iedereen,

Ongelooflijk maar waar... er is al weer een weekje om. Het is nu blogtijd aangezien we de vorige 4 dagen echt in the middle of nowhere gezeten hebben en we nu in Iguazu terug een snelle en goede verbinding hebben.

Woensdag was onze laatste dag in Buenos Aires. Deze begon niet goed aangezien het regende in Esteros Del Ibera, wat wilt zeggen dat de weg naar daar heel slecht is en dat de bussen niet rijden dus moesten we een privetaxi regelen die natuurlijk veel duurder was. Ook de koers van de dollar zat niet mee want op de zwarte markt was hij gezakt. Een derde tegenvaller was het slechte weer. Ja we mogen niet klagen ten opzichte van Belgie, maar het heeft bijna heel de dag geregend. En het was nog wel warm, maar toch zet het een beetje een domper op de feestvreugde. Hoewel we het nog wel beter vonden dan 36 graden.

We wilden van onze laatste dag nog het beste maken dus hebben we een bezoekje gebracht aan het Theater de Colon. Een oud theaterhuis dat prachtig ingericht is en op aanraden van Geert en Aster zijn we ook een bibliotheek (Al Teneo) gaan bezoeken die gelegen is in een vroegere theaterzaal. Er is maar 1 woord voor en dat is prachtig! Een goed idee om een schitterende zaal, die anders voor niks nog gebruikt wordt om te bouwen! Verder hebben we nog wat boodschappen gedaan voor de busrit en op de valreep hebben we onze eerste tangoles toch nog meegepikt! Jawel Jawel, je gaat het niet geloven, maar we hebben een uurtje leren tangodansen. Aangezien je eigenlijk kaak tegen kaak moet dansen leek dit voor ons niet de geschikte dans wegens het toch wel aanzienlijke hoogteverschil, maar dankzij een goede leerkracht waren we er toch snel mee weg en vonden we het fantastisch! Echt een superleuke dans, maar wel erg moeilijk!
IMG_4059_800x600.jpgIMG_4063_800x600.jpgIMG_4085_800x600.jpgIMG_4090_450x600.jpg

Om 8u hebben we dan de bus genomen richting Mercedes waar een taxi ons om 5u smorgens van de bus is komen halen om richting Esteros Del Ibera te rijden. Een coole rit want we zagen al een hele hoop beestjes en een mooie zonsopgang! Carpincha's, de grootste knaagdieren ter wereld maar zo tam als een konijn, een hert en duizenden vogels! Het was een avontuurlijke rit want we hebben ook nog een vastgereden 4x4 geholpen, wat ons een voorproefje gaf van wat ons te wachten stond op onze terugrit...
De dagactiviteit was een hiking door het reservaat, maar we hadden nog wat tijd en hebben ons schattig achterwerk aan ons zwembad naast de kamer geplaceerd, SCHITTEREND! We waren ook maar de enige gasten in het hotel dus werden we op onze wenken bediend! De tocht door het reservaat was super leuk aangezien we van op korte afstand brulapen, een everzwijn, een kaiman, een gigantische hagedis en weer veel prachtige vogels.
IMG_4115_800x600.jpgIMG_4124_800x600.jpgIMG_4132_800x600.jpgIMG_4144_800x600.jpgIMG_4165_800x600.jpg

Vrijdag was het een bewolkte dag, en al maar goed want we hadden de dag van te voren de Pelligrinise zon totaal verkeerd ingeschat en waren bijgevolg zo rood als een kreeft. We hebben dan maar tot half 4 in de hangmat in de schaduw gelegen om daarna onze eerste boottocht te gaan doen op de Corientes. In de brulhete zon zagen we een paar kaimannen, rijgers, de federal (supermooie vogel met rood hoofd) en veeeeel meer Carpincha's. Deze laatsten zijn bovendien Annelies haar favoriete dier ooit geworden aangezien ze constant in het water zich aan het volfretten zijn in de warme namiddagzon, zo tam als iets weliswaar. De perfecte reîncarnatie volgens Annelies!
Savonds hebben we ook nog een nachtwandeling door het reservaat gedaan op zoek naar nog meer beestjes. Vooral de langverwachte armadillo was onze topfavoriet, die we nog nergens hadden kunnen vinden! Na 2 uur wandelen, bij de aankomst aan het vertrekpunt, hebben we hem dan eindelijk mogen bewonderen. Zo lang geen gezien en plotseling liepen er 3 ons voor de voeten, en zelfs er tegen omdat ze zo dichtbij waren (en ook stekeblind zijn natuurlijk :-). Ook de miljoenen piepkleine insecten met een lichtgevend achterwerk waren magnifiek in de pikkedonker, het leek alsof ze hier al kerstverlichting gehangen hadden.
IMG_4199_800x600.jpgIMG_4224_800x600.jpgIMG_4240_800x600.jpgIMG_4249_800x600.jpgIMG_4253_800x600.jpgIMG_4285_800x600.jpgIMG_4288_800x600.jpg

Zaterdag was het groot feest in het dorp, het was hun 90 jaar bestaan van Pelligrini. Dit ging gepaard met een optocht van de plaatselijke gaucho's (cowboys van Argentiniê) in hun authentieke klederdracht. Echt gezellig om eens mee te maken.
In de namiddag hadden we terug een boottocht naar de andere kant van de rivier, maar bleek niet zo'n meerwaarde te zijn aangezien we dezelfde beestjes en landschappen te zien gekregen.
Savonds werden we nog getrakteerd op een magnifieke zonsondergang, we hebben de zon zien zakken in de laguna. Spijtig genoeg zijn de foto's allemaal wat wazig door de miljoenen zwermende muggen boven onze hoofden, lang leve DEET!

Op zondag, alweer onze vertrekdag, is het 1 uur voor ons vertrek pijpestelen beginnen regenen. Dit is het enige wat we vreesden omdat je hier niet weg geraakt door de slechte wegen (zie boven vermeld). Uiteindelijk heeft onze hostelkeeper een goede vriend opgebeld die wilde "proberen" om ons naar het volgende dorpje Mercedes te brengen. De goede man van 65 kon zo gaan meedoen bij Dakar aangezien we van de ene kant naar de andere slipte in de diepe kleigrond, maar hij er toch in geslaagd is om ons heelhuids daar te krijgen. Vanaf toen hadden we super veel geluk met onze busaansluitingen, maar dankzij de regen hebben we 13 uur vertraging opgelopen en zijn we pas om 7uur smorgens in Puerto Iguazu aangekomen.

Bij onze aankomst op maandag in Iguazu, hebben we in het touristisch kantoor een promotie aangeboden gekregen in een mooi hotel (Don Horacio) voor heel weinig geld. Dit konden we niet laten liggen! Het hotel heeft een groot zwembad, grote mooie kamers en een goed ontbijtbuffet. Van het laatste hebben we direct gebruik gemaakt. De rest van de dag hebben we nog aan het zwembad gelegen en bijgeslapen na onze lange vermoeiende reisdag. Hier is ook niet veel anders te doen omdat het hier ook weer 36 graden en het nog veel vochtiger is, super benauwd dus!

Vandaag was het dan zover, we konden eindelijk de watervallen van Iguazu gaan bewonderen aan Argentijnse kant. Velen hadden ons al gezegd dat het magnifiek was, maar dit hadden we niet verwacht... Totaal niet met woorden te beschrijven en moet je zelf maar eens komen bewonderen want het is een MUST! Het is duidelijk 1 van onze hoogtepunten van onze reis. Eerst zijn we naar Devils throat gegaan, waar je op een platform bovenaan de watervallen staat en gezellig nat wordt, BANGELIJK! Na wat rondwandelen naar allerlei uitkijkpunten op de watervallen, mochten we plaatsnemen in een boot die tot in de watervallen vaart. Geweldige ervaring en toch wel de decadentste douche ooit ;-). Op onze terugweg werd Marijn plots overweldigd van vreugde toen hij toch uiteindelijk een toekan gezien heeft, die hij al heel erg lang wou zien, jeeeeeeeej!
IMG_4490_800x600.jpgIMG_4497_800x600.jpgIMG_4519_800x600.jpgIMG_4548_800x600.jpgIMG_4558_800x600.jpgIMG_4622_800x600.jpgIMG_4640_800x600.jpgIMG_4653_800x600.jpg

Balans
+: Blij dat we Esteros del Iberia gedaan hebben, ook al stond het niet op onze planning, Weer een schitterende ervaring rijker met de watervallen van Iguazu, armadillo en toekan = CHECK!
-: Na 90 jaar hebben ze in Pelligrini nog steeds gene weg gelegd..., De hitte is nog steeds niet te harden.

Geplaatst door Marijn_Annelies 2:01 Gearchiveerd in Argentinië Tagged del esteros ibera_puerto iguazu_iguazu_pelligrini