Het zuidelijkste punt is bereikt!

all seasons in one day 7 °C
Bekijk 2013 Zuid Amerika op Marijn_Annelies's reiskaart.

Buenos dias chicos,

Ongelooflijk maar er is weer al een week om. Als we thuis zijn dan tellen we vanaf maandag morgen al af naar vrijdagavond, maar hier vliegen de dagen voorbij alsof het niks is.
Na de blog van vorige week zijn we gaan eten in hetzelfde restaurant in El Chalten waar we 3 dagen op rij zijn gaan eten en toevallig was de bbq de dagschotel op zondag. Natuurlijk konden we dit niet laten liggen. Manneke... Zoveel vlees hebde nog nooit bji elkaar gezien. Daar eten we bij ons met 4 man van!!! En dan aangevuld met gebakken aardappelen voor slechts 8 euro per persoon (dankzij onze goeie wisselkoers)! Het nadeel was wel dat Annelies half de nacht heeft wakkergelegen van misselijkheid zelfs na 2 motiliums, maar zelfs Marijn met zijn olifantenmaag bleef niet onaangetast, want de volgende dag hebben we pas om half 4 gegeten omdat we er niet goed van waren! Maar toch was het de moeite waard!!

Gelukkig moesten we op maandag ook enkel in de bus zitten. We hadden 2 bussen van El Chalten terug naar El Calafate, die 4u duurde en van El Calafate terug de grens met Chili over naar Puerto Natales, dat we als uitvalsbasis gingen gebruiken om het natuurreservaat Torres Del Paine te bezoeken. Hier zijn we pas om 10u savonds aangekomen. Aangezien we toen nog een hostel moesten gaan zoeken was het even spannend, maar uiteindelijk hebben we na een uurtje bij een super gezellig hostel aangeklopt die nog een tweepersoonskamer hadden!! Achteraf gezien is dit een van de beste hostels geweest van heel de reis! Super ontbijt met verse pannekoeken, heel vriendelijke mensen en een gratis taxirit naar de bushalte, waren ze zo maar overal!

Dinsdagmorgen kwamen ze ons om half 8 smorgens (vakantie kan soms zwar zijn!) halen om naar Torres Del Paine te gaan met de bus. We hadden een bustoer geregeld omdat het slecht weer zou zijn en dat we zo de hoogtepunten van het park konden zien. De meeste mensen die dit natuurreservaat komen bezoeken doen een 5-daagse trektocht door het park met kamperen en al, maar hier hadden we geen tijd voor (en ook geen zin voor aangezien het snachts vriest), dus dachten we, we doen het eens op de gemakkelijke en luie manier. We voelden ons wel een beetje slecht toen bleek dat de gemiddelde leeftijd op onze bus 50jaar was aangezien alle mensen van onze leeftijd gaan trekken. De dag begon heel bewolkt en tegen de middag regende het wat, maar het ergste was dat toen we onze enige wandeling van die dag gingen maken naar het indrukwekkende grey lake waar je gletsjers kunt zien, wij in een sneeuwstorm op het strand stonden. De sneeuw viel plots met bakken uit de lucht!! Niet te doen!!! Onze jeansbroeken waren verstijfd van de koude! Toen waren we heel erg blij dat we met de andere bejaarden op de bus konden stappen!:) Ook hebben we die dag nog een grot bezocht waar ze resten van een milodon gevonden hebben, en nog watervallen en mooie landschappen.
270_IMG_3396_800x600.jpgIMG_3424_800x600.jpgIMG_3434_800x600.jpgIMG_3463_800x600.jpg

Op woensdag vonden we toch dat we een stukje van de 5-daagse wandeling moesten doen als het goed weer was. We zijn opgestaan met stralende zon en deze is niet meer gestopt met schijnen tot half 8 savonds. We zijn dus gaan wandelen(waarvoor we ook om half 8 op de bus moesten zitten aangezien het 2u rijden is tot aan het park, ja het leven van een trekker is zwaar...). Ze hadden ons gezegd dat de wandeling 3u omhoog ging en dan moest je die zelfde 3u terug naar beneden. Het einddoel was de het uitkijkpunt op de Torres (3 heel steile bergtoppen). We waren een beetje op onze hoede, want andere mensen hadden al gezegd dat het 4u heen en 4u terug was en zoals we uit de vorge blog kunnen besluiten moet je nooit de hostelkeeper geloven. Wel, we kunnen nu met veel trots melden dat we op 4u helemaal tot aan de top geraakt zijn (3u redelijk klimmen en 1u supersteil omhoog) en op 3u terug naar beneden! Het was een van de mooiste wandelingen tot nu toe en we zijn het helenaal eens met de commissie die dit park blijkbaar 3 weken geleden heeft uitgeroepen tot een van de wereldwonderen. Het heeft alles: bossen, stenen, uitzichten, rivieren, watervallen, sneeuw ... We hebben samen met 2 zwitserse meisjes gewandeld en ongelooflijk maar waar we hebben ze ongeveer kunnen bijhouden!! We zijn zo trots op onszelf!! Annelies moet wel een speciale dank brengen aan The Kids, aangezien ze 100 keer opnieuw in haar hoofd ¨COME ON...THERE WILL BE NO NEXT TIME!!!´¨ gezongen heeft.We moesten binnen de 8 en half uur beneden zijn aangezien de laatste bus dan terug vertrok en we waren 1u en 10min vroeger beneden!!!! savonds zijn we dan wel doodmoe samen met de zwitserse meisjes naar een visresturant gestrompeld en hebben daar goed gegeten en we kunnen u verzekeren, we hebben zalig geslapen!!
IMG_3519_800x600.jpgIMG_3515_800x600.jpgIMG_3501_800x600.jpgIMG_3499_800x600.jpgIMG_3473_800x600.jpg

Op donderdagmorgen hadden we nogmaals een zalig ontbijt in ons hostel met zelfgebakken cake enzo en hebben we om 11u de bus genomen naar Punto Arenas. In dit stadje hebben we dan het slechtste hostel van onze reis gevonden, maar aangezien het heel goedkoop was en maar voor 2 dagen zijn we er toch maar gebleven. Het stadje zelf is wel gezellig dus hebben we daar wat rondgekuierd en het kerkhof bezocht dat bekend staat voor zijn mooie graven en hebben de dag afgesloten net iets te gaan drinken in een bar die helemaal ingericht was zoals een schip.

Op vrijdag hebben we eerst wat boodschappen gedaan zoals geld afhalen (wat hier altijd veel tijd vergt), lunchpakket maken, geld wisselen en dergeljike en hebben we een museum bezocht dat in een oud herenhuis gevestigd is en ging over hoe de rijken hier leefden ongeveer een eeuw geleden. Verder hebben we deze dag als rustig genomen aangezien hier verder weinig te zien was. Je kan je voorstellen als een kerkhof al een hoogtepunt is dat er voor de rest een doods stadje is!:)

Op zaterdag hebben we dan de bus genomen naar Ushuaia! Deze 12u durende bus reed over een slechte weg zodat er ook geen films konde afgespeeld worden en was een van de saaiste busritten tot nu toe omdat het overdag was. Gelukkig is dit zo goed als onze laatste lange busrit want we hebben op zaterdag ons doel bereikt: We zijn tot in Ushuaia, de zuidelijkste grote stad ter wereld geraakt! Toen we aan deze reis begonnen wisten we niet of we hier zouden geraken wegens grensmoeilijkheden, transportmoeilijkheden of te weinig tijd, maar jawel jawel, we hebben het gehaald!!! We zijn om 10u savonds aangekomen en zijn dan op zoek gegaan naar een hostel, waarvan de eerste 2 volledig vol zaten. Toen de moed ons in de schoenen zakte omdat iedereen zei dat alles vol zat, zijn we ergens binnengegaan waarvan we dachten dat we het nooit zouden kunnen betalen en nu bleek dit heel betaalbaar en supergezellig te zijn! Bij deze kunnen we dus wel zeggen dat we 2 keer heel erg veel geluk gehad hebben met onze hostels zowel in Puerto Natales als in Ushuaia!

Zondag 17 november was een speciale dag!! We kunnen u met veel trots melden dat we op die dag 2 jaar samen zijn! Jawel Jawel, 2 hele jaren zijn al voorbij en we zijn nog steeds even gelukkig met elkaar (op de enkele ruzies over wandeltochten of winkelen na:))! Spijtig genoeg hadden we niet veel tijd om te vieren, want na een bezoek aan het toeristisch kantoor bleek dat onze ·3 dagen Ushuaia juist genoeg zou zijn om alles te kunnen doen wat we wilden, maar dan hadden we dus niet te veel tijd te verliezen. (weeral het leven van een trekker is druk druk druk:)) We hebben dan direct de grootste attractie hier geboekt, namelijk de boottocht over het beaglekanaal tot aan het eiland met de pinguinos! Een 5u durende boottocht met als stops het vogeleiland, een eiland met zeeleeuwen en een vuurtoren. Aan die laatste was even veel te beleven als aan de gemiddelde lantaarnpaal, en dan natuurlijk als laatste stop het pinguîneiland! Spijtig genoeg zat het weer niet echt mee, maar we hebben toch alles kunnen zien in de kou. De pinguinos waren superschattig en zijn monogaan voor het leven dus we hopen dat we er toch wat trekjes van hebben! Echt niet te doen grappig! Dus dat was echt wel de moeite en de boottocht zelf was ook leuk om de landschappen te zien. s Avonds hebben we onszelf dan goed getrakteerd om lekker eten!
IMG_3615_800x600.jpgIMG_3623_800x600.jpgIMG_3670_800x600.jpgIMG_3673_800x600.jpgIMG_3685_800x600.jpgIMG_3701_800x600.jpg

Maandagmiddag zijn we gaan wandelen in het natuurreservaat hier in Ushuaia! Jawel echt waar, weer een wandeling van 6u ( The Kids waren ver te zoeken want there was a nex time)! De eerste 4u was een erg mooie wandeling langs de kust bezaaid met grote uitgestrekte mosselbanken en met prachtige uitzichten. Het is toen nog redelijk droog gebleven dus hadden we geluk. De laatste 2u was een andere wandeling naar beverdammen, die erg indrukwekkend waren.Een bever is een nachtdier dus ze hadden ons gezegd dat we er geen gingen zien, maar Marijn heeft toch een glimp ervan kunnen opvangen en op 10m afstand hebben we een vos gezien dus onze trip was zeker geslaagd! Spijtig genoeg heeft het die 2u wel wat geregend en stond er wat wind dus op tegen het einde waren we verkleumd! Gelukkig kwam de bus ons ophalen zodat we het niet terug moesten wandelen en na een warme douche was alles weer terug in orde!
IMG_3762_800x600.jpgIMG_3749_800x600.jpgIMG_3735_800x600.jpgIMG_3708_800x600.jpg

Dinsdag was onze laatste dag alweer en zijn we naar een uitkijkpunt gereden met de taxi. Eigenlijk moet je dit naar beneden wandelen, maar we hebben ¨zit-op-je-reet-dag´´ gehouden en zo weinig mogelijk gewandeld! Het mag ook wel eens voor ne keer!! het was wel de moeite en je kon dan ook omhoog met een skilift, wat helemaal in onze themadag paste. We zijn dan ook 2 musea gaan bezoeken, een over het leven van de inboorlingen die hier leefden vanaf 11 000 jaar voor Christus en hun hele geschiedenis en het ander over de gevangenis die ze hier gebouwd hebben. Blijkbaar is Ushuaia gebouwd omdat ze hier een strafkolonie wilde maken te vergelijken met wat de Engelse met Australië wilde doen. Iedereen die al ooit met ons een museum heeft bezocht weet dat we ongelooflijk traag zijn aangezien we alles willen lezen dus over het eerste museum, dat maar 3 kamer had hebben we 2u gedaan. Het 2de museum had 5 verschillende grote afdelingen die bestonden uit een lange gang met aan weerskanten gevangeniscellen en ook nog een 2de verdiep. Je kan je dus voorstellen dat de 3u die we hier voor uitgetrokken hadden niet direct voldoende waren. We hebben dan maar de belangrijkste dingen eruit genomen en zoveel mogelijk proberen te doen tot ze ons om 8u bijna buiten gesleurd hebben! Hieruit had je waarschijnlijk zelf al besloten dat we het dus echt wel heel nuttig en leerrijk vonden en moest je dus eens per toeval hier in de buurt zijn, is het zeker een aanrader!

Morgen vliegen we om 1u terug naar Buenos Aires en kunnen we hopelijk onze coole mutsen van Peruviaanse topkwaliteit terug opbergen! We kijken er al naar uit!
Als we de lokale vluchtmaatschappij overleven blijven we jullie zeker verder op de hoogte houden!

Wegens technische problemen kunnen we deze keer geen fotos posten. maar geen nood, Marijn heeft toch wel iets in den aard van ingenieur gestudeerd dus er wordt gewerkt aan een oplossing!

Balans;
+: We zjn er geraakt!!! Helemaal met de bus naar Ushuaia! Geen busritten meer!
-:Aan onze buikjes kan je zien dat we het goei leven terug gewoon zijn! Ondanks alle wandeltochten daalt het vetgehalte niks!

Geplaatst door Marijn_Annelies 16:23 Gearchiveerd in Argentinië Tagged del puerto natales_torres paine_punta arenas_ushuaia