De wandelkilometers tellen al flink op!

Bekijk 2013 Zuid Amerika op Marijn_Annelies's reiskaart.

Hallo hallo,

Het is weer zondag en zondag is blogdag (behalve vorige week, maar toen hadden we weer geen internet)
Na de vorige blog hebben we een 20u durende busrit gemaakt van Puerto Madryn tot in Rio Gallenos, waar we gestrand zijn om 8u •s morgens. We hadden pas een aansluiting naar El Calafate om 12u dus hadden we nog tijd om in Rio Gallenos (aka het gat van de wereld) het museum over de Falklandoorlog te bezichtigen en naar de plaza te wandelen. Bij deze hebben we dus op 4u tijd deze stad echt wel gezien!
Om 5u, na 28u reizen (wat is ons leven zwaar :-)) kwamen we dan toch uiteindelijk aan in El Calafate. Na weer een lange zoektocht naar een hostel en nadat we uitgevist hadden hoe je naar de mooiste gletsjer ter wereld (Perito Moreno) moest gaan, waren we zo moe dat we enkel nog gegeten hebben en in ons nestje gekropen zijn.

Op een doordeweekse donderdag zijn wij dan een van de meest impressionante bezienswaardigheid gaan bezoeken van onze reis. Een 60m hoge gletsjer die 2m per dag opschuift, maar ook 2m afbrokkelt, dus je ziet heel de tijd grote stukken ijs van een ijsmuur afvallen. Je kan ze niet alleen zien, maar telkens als er iets valt lijkt het of het vlak naast je dondert! Het is niet te beschrijven! Dit is echt een must om gezien te hebben en we zijn er dan ook 3u naar blijven staren en hebben er 1u met de boot rondgevaren! Als je nog een reden wilt om naar hier te komen, moet je niet meer verder zoeken!!! Dit is ook de best toegankelijke gletsjer ter wereld, de bus zet u bijna af op de gletsjer, weer een meevaller voor ons ;-).
Na zoveel prachtigs hebben we ons s ‘avonds eens goed laten gaan in een restaurantje en de lekkerste risotto met zeevruchten en ajuinsoep ooit gegeten! Voor Marijn moest het weer vlees zijn natuurlijk, en heeft 2 enorme varkenslappen gegeten met een gestoofd appeltje en puree van zoete aardappel. Ik krijg er nog de zever van in mijne mond!

Op vrijdag zijn we in de voormiddag naar het gletchermuseum geweest, waar we 2 uur alles geleerd hebben over wat er over ijs te weten valt! Een heel goed georganiseerd museum met veel beeldmateriaal over dit prachtige natuurverschijnsel! Het leukste deel moest toen nog komen aangezien ze hier ook een ijsbar hebben waar het tot -8graden gekoeld wordt en waar de glazen van ijs zijn gemaakt. Met een grappig potske op was het hier goed vertoeven aangezien het hier een “open bar” was, waar we dan ook uitgebreid gebruik van gemaakt hebben! Je mocht hier maximum 20 minuten verblijven en zo veel drinken als je maar wou! Wisky, likeuren tot zelfs Bols jenever was hier allemaal te verkrijgen! We kunnen u verzekeren, zelfs bij -8 hadden we het niet meer koud! ;-).

Hierna zijn we nog snel snel naar een tweede museum gegaan, waar op kleine schaal de tijdslijn van de het leven op aarde werd afgebeeld. Ook levensechte dino´s en een paar exemplaren van uitgestorven “Mega zoogdieren” werden hier tentoongesteld. Echt wel de moeite!

Om 16u30 hadden we alweer de volgende bus naar El Chalten, waar we na 3 uur aankwamen in dit ieniemienie dorpje (600 inwoners). Dit stond eigenlijk niet op onze planning omdat het vooral door bergbeklimmers gebruikt wordt als basis om trektochten en bergklimmingen te doen naar de Fitz Roy berg (één van de grootste uitdagingen in de wereld voor bergbeklimmers). We horen jullie denken: Wat gaan jullie daar dan in godsnaam doen? Wel, we hadden van andere Belgen gehoord dat het ook heel erg leuk was om dagtochten te wandelen en dat deze echt nog wel te doen waren, dus hebben we hier toch maar 3 dagen voor uitgetrokken. Nadat we weer in een hostel waren ingecheckt zijn we ’s avonds gaan eten in een topchoice restaurant van de lonely planet waar we een schitterende steak en lamsschotel gegeten hebben. (de kilos die er in Peru en Bolivia waren afgegaan zijn er nu al dubbel en dik terug bij!!)

Zaterdagmorgen om 8u stonden we al klaar om met een busje naar de vertrekplaats voor onze eerste wandeltocht te gaan, die volgens onze hostelkeeper bestond uit 2u vlak wandelen, 1u heel steil en terug 2u vlak wandelen. Belangrijk les: Geloof nooit de hostelkeeper!!!!!! Gelukkig wisten we al van 2 Nederlanders dat ze over het laatste stuk 3u gewandeld hadden en waren we al wat voorbereid dat het wat langer kon zijn. Het was echt een prachtige wandeling en het uur steil bergop was echt wel de moeite voor het uitzicht dat je op het einde had. Je zag heel het uur niks van de Fitz Roy en wanneer je op het uitkijkpunt kwam had je het gevoel dat de wereld plotseling voor je open ging! Het is een van de meest memorabele momenten van onze reis, ook waarschijnlijk omdat het zo mooi is na een enorme inspanning! Het spijtige was wel dat onze tocht in totaal 2 uur “Argentijns” vlak, 1u15min bergop, 1u15min bergaf en 3u30min Argentijns vlak was. Aangezien we nog een beetje aan de mirador zelf rondgewandeld hebben en wat gezeten en gegeten hebben heeft onze hele tocht 9u30min geduurd! We kunnen u verzekeren, het laatste uur was alles behalve plezant en werden we door iedereen voorbij gestoken aangezien iedereen hier ofwel een getrainde hiker of een super bergbeklimmer is! Maar toen we terug in hetzelfde restaurant zaten, hebben we met veel trots een geweldig chocoladedessert verorberd!
IMG_3193_800x600.jpgIMG_3244_800x600.jpgIMG_3263_800x600.jpgIMG_3277_800x600.jpgIMG_3307_800x600.jpg

Na deze helse wandeltocht op zaterdag besloten we het vandaag wat rustiger aan te doen en hebben we nog eens gezellig uitgeslapen. Dit ook omdat onze hostelkeeper (ja dezelfde…) gezegd had dat er rukwinden gingen zijn van 70km/u en dat het weer heel slecht zou zijn.
Toen we deze morgen wakker werden bleek het echter een stralend blauwe hemel te zijn, met wel wat wind, maar niet ondoenbaar. We zijn dan tot aan een ander uitkijkpunt gewandeld wat 10km ver was en dus perfect op onze maat en met opnieuw prachtige uitzichten en landschappen! Gelukkig waren we niet te moe nadien en konden we nog bloggen.

Morgen vertrekken we hier alweer voor nog meer wandelplezier in Torres del Paine, terug aan de Chileense zijde. We zullen nog veel meer kilometertjes moeten doen dan we nu al gedaan hebben, maar steeds weer loont het!

Groetjes aan iedereen!

Balans:
+: We beginnen al echte trekkertjes te worden, het eten wordt precies beter met de dag, dat geldt ook voor de landschappen
-: Ferme verzuring in de benen laat ons weten dat we toch nog niet bij de top van de bergbeklimmers horen...

Geplaatst door Marijn_Annelies 11:21 Gearchiveerd in Argentinië Tagged rio chalten gallegos_el calafate_el